Archiwum wydarzeń
- Żona tygrysa i Pochwała powolności walczą o nagrody!
- Michał Batory - Rzemieślnik plakatu. Wystawa w Les Arts Décoratifs
- Walkirie w Polskim Radiu
- Konkurs ZŁÓŻ KSIĄŻKĘ * WYGRAJ PODRÓŻ został rozstrzygnięty!
- Złóż książkę - wygraj podróż! Weź udział w konkursie!
- Chochlik drukarski...
- Historia O chłopcu
który ujarzmił wiatr w radiowej Jedynce - Nagroda Nautilus Book Awards 2010 dla książki O chłopcu
który ujarzmił wiatr ! - JESTEŚMY NA FACEBOOKU :)
- Spotkanie Vedrany Rudan na Uniwersytecie Warszawskim (18 maja 2010)
- Vedrana Rudan gościem Warszawskich Targów Książki (15 maja 2010)
- Autobusem z Alchemikiem - 23 kwietnia 2010
- Kolekcja Na Głos już w sprzedaży!
- Weronika postanawia umrzeć na DVD
- Wieczór autorski Magdaleny Rybak - autorki książki Olśnienia. Chwile, które odmieniają
- Napisz recenzję książki Weronika postanawia umrzeć
- Weronika postanawia umrzeć Paula Coelho w kinach
- Zapraszamy na festiwal Bom Dia Brasil i rozmowy o fenomenie Paula Coelho
- Zwycięzca jest sam Paula Coelho w telefonie
- Wieczór autorski Magdaleny Rybak – autorki książki
- 54. Międzynarodowe Targi Książki
- Konkurs na scenariusz trailera książki Zwycięzca jest sam rozstrzygnięty!
- Konkurs na zwiastun książki Paula Coelho - Zwycięzca jest sam
- Zapraszamy na Koniec pieśni - opowieści z Tuwy
- As Empiku dla Czarownicy z Portobello Paula Coelho
- Czarownica z Portobello - premiera polskiego wydania nowej powieści Paula Coelho
- Fragmenty powieści Czarownica z Portobello na stronie empik.com
- Brazylijska premiera nowej powieści Paula Coelho
- Alchemik na liście bestsellerów The New York Timesa
- Mądrość głupców
Idriesa Shaha wyróżniona - Premiera monodramu Krystyny Jandy Ucho, gardło, nóż
- Zahir Paula Coelho skonfiskowany w Iranie
- Premiera spektaklu Alchemik
Teatr Lalki i Aktora Kubuś Kielce - As EMPIK-u 2002
dla książki Demon i panna Prym Paulo Coelho - Książki Paula Coelho w serii kieszonkowej
- Wieczór indyjski
z okazji ukazania się książki - Vedrana Rudan w Polsce
- Wystawa Michała Batorego w Warszawie
- Paulo Coelho w Częstochowie
- 10 urodziny Drzewa Babel
Wróć do wydarzeń bieżących
Janusz R. Kowalczyk, Zwierzenia podczas bezsennej nocy
Rzeczpospolita, 14 listopada 2005
Zwierzenia podczas bezsennej nocy
Wspaniały, bezkompromisowy monodram Krystyny Jandy.
Dopiero co oglądaliśmy inauguracyjne przedstawienie na otwarcie prywatnego Teatru Polonia Krystyny Jandy, a tu już nowy tytuł na afiszu. Monodram Ucho, gardło, nóż powstał na podstawie książki Vedrany Rudan. Janda - zarazem adaptatorka, reżyserka i wykonawczyni - gra w nim Tonkę Babić, kobietę po pięćdziesiątce, która w bezsenną noc zwierza się ze swego życia.
Bohaterka jest kobietą cierpiącą na PTS (posttraumatyczny syndrom), którym dotkniętych zostało wiele osób wplątanych w bratobójczą wojnę bałkańską. Zawsze czuła się Chorwatką, jak jej matka. Ojcem był jednak Serb, co w chwili wybuchu patriotycznych uczuć towarzyszących wojnie, wystarczyło do sąsiedzkiego ostracyzmu. Jej bezsenność to m.in. skutek obaw przed nieproszonymi nocnymi odwiedzinami. Do dziś znajduje na drzwiach mieszkania napisy: "wypier... serbska k...!".
Dla kobiety w takim położeniu nie ma żadnych świętości. Ostrym,nieprzebierającym w słowach językiem - po wyeliminowaniu wszystkich słów na "k" dwugodzinny monodram stałby się o kwadrans krótszy -mówi wprost, co myśli o świecie urządzonym przez ludzką agresję. Nie wierzcie - przekonuje- że człowiek jest z natury dobry. Jeśli szanse przetrwania będzie mieć tylko dzięki użyciu przemocy, to się nie zawaha. Wypowiedzi bohaterki są wstrząsająco zwyczajne. Tonka przyznaje się do braku wykształcenia i ogłady. Ale życiowej mądrości mógłby jej pozazdrościć niejeden intelektualista.
Osamotniona kobieta obnaża cynizm rządzących, bałamucących ludzi opowieściami o obronie ojczyzny, co jest zazwyczaj zakamuflowaną zachętą do niekontrolowanej rzezi innych, nie naszych, niewygodnych. Nie tylko oni mamią i zatruwają umysły. Czyni to telewizja z jej inscenizowanymi reportażami, zakłamana reklama, bałamutne filmy bez cienia życiowej prawdy. I Tonka, jak z rękawa, sypie przykładami. A już opisy przygóderotycznych, które - dzięki wojnie - przytrafiły się jej samej i najbliższym znajomym, godne jest pióra współczesnego Woltera i markiza de Sade'a.
Krystyna Janda ze swym doświadczeniem w graniu współczesnych kobiet po przejściach nikogo nie zaskoczyła znakomitą aktorską formą. Jednakże temat, a zwłaszcza język, jaki sobie obrała na debiut wykonawczy we własnym teatrze, były wysoce ryzykowne. Mimo ostrych, dosadnych sformułowań, w jej zwierzeniach nie było cienia wulgarności. Może da się to lepiej zagrać; nie wiem. Ale nie widzę potrzeby.