Artykuły i wywiady
Paulo Coelho
- Trzeba seks uprawiać
Magda Rozmarynowska - Intymna strona seksu
Łukasz Gołębiewski - Seks, szczerość i prawdziwa miłość
Bartosz Zwierz - Kochaj i rób, co chcesz
Jose Luis Barberia - Alchemik Dusz i Serc
Anna Sawicka - Dziecko świata
Małgorzata Domagalik - Niezupełnie o alchemii
Iwona Krawczyk - Jestem kobietą
Rozmawia Jakub Malke - Zdepczesz lwa, węża i smoka
Renata Arendt-Dziurdzikowska - Prorok New Age
Raphaelle Rerolle - Drogę dyktują sny
Rozmawiała Katarzyna Bielas - Niech żyją szaleńcy
Valerie Colin-Simard - Wszystko jest prostsze, niż myślałem
Łukasz Gołębiewski - Proza łatwych rad
Tomasz Lada - Paulo Coelho
Rozmawia Izabela Filipiak - Każda kultura ma swoje korzenie i swoje skrzydła
Joanna Podolska - Baśnie które leczą
Rozmawia Tomasz Jastrun - W ślad za znakami
Iwona Hoffman - W ślad za snem
Renata Arendt-Dziurdzikowska - Wszystko zmienisz w złoto?
Renata Arendt-Dziurdzikowska - Alchemik słów
Fabrice Gaignault - O Paulo Coelho inaczej
Ewelina Słomczyńska - Co odbija się w zwierciadle wszechświata?
Andrzej Kowalski
Z pisarzem Paulo Coelho rozmawia Andrzej Kowalski
Co odbija się w zwierciadle wszechświata?
Czym jest dla pana pisanie: pracą nad samym sobą, możliwością wyrażenia tego, czego nie da się powiedzieć bezpośrednio, nauczaniem?
Wieloma rzeczami naraz. Zgodzę się na pierwszą propozycję pisanie, to praca nad samym sobą. Ale w równym stopniu pisanie jest potrzebą dzielenia się z innymi ludźmi. Ciągle czymś się dzielimy: chlebem, papierosem, słowem - to jest bardzo istotne w życiu człowieka. Dla mnie pisanie jest również moją Własną Legendą, ponieważ zdecydowałeś! kiedyś, że zostanę pisarzem. Zobaczyć moją książkę wydaną w Polsce jest dla mnie czymś prawie magicznym.
Czy pamięta pan okoliczności w jakich owo marzenie o pisaniu pojawiło się po raz pierwszy?
Doskonale zachowałem w pamięci dzień, kiedy pierwszy raz zobaczyłem moje nazwisko wydrukowane. Nie zapomnę też okoliczności, w jakich zdecydowałem, że zostanę pisarzem. Było to w tramwaju i za oknem padał rzęsisty deszcz. Powtarzałem sobie w myśli zdanie: "Lubię pisać i zostanę kiedyś pisarzem." Poszedłem natychmiast zwierzyć się z tego matce. "Niemożliwe odpowiedziała mi. Z pisania książek nie będziesz mógł żyć." Wiele razy później porzuciłem Własną Legendę, ale miałem ciągle przykład Jorge Amado, który żył z pisania książek. Myślałem zatem - dlaczego nie ja?
Jak pan zaczął: pisaniem nowel, poezją, dziennikarstwem?...
Wszyscy zaczynają podobnie, więc i ja napisałem dużo różnych rzeczy przed "Alchemikiem", które wylądowały w koszu. Moją pierwsza książką jest opowiadanie o pielgrzymce. "Alchemik", to moja druga książka. W filozoficznej bajce próbowałem wykorzystać alchemię, to znaczy zdolność jaką człowiek posiada, by umiejscowić swoje poszukiwania duchowe w świecie materialnya. Skąd taki wybór? Może dlatego, że chodziło o bajkę i jednocześnie o język, symboli, który trafia prosto do serca.
Czy sądzi pan, że pisanie jest dla pana najlepszym zajęciem w życiu?
Jako praca, tak. Pisanie, to moje własne poszukiwania duchowe, którymi staram się dzielić z innymi. Nie chcę nikogo nauczać, gdyż wiedza o życiu jeat czymś niezmiernie indywidualnym. Nie wierzę w mistrzów i w guru, bowiem każdy człowiek powinien prowadzić sam swoje wewnętrzne poszukiwania.
Czy po ukończeniu książki odnosi pan wrażenie, że coś pan utracił?
Absolutnie nie. Wręcz przeciwnie - zdobyłem ! Gdy kończę książkę pojawia się dziwna, całkowita pustka, ale bardzo szybko zapełnia się ona czymś innym - zrozumieniem i nowymi myślami, jakie mnie nawiedzają. Inspiracja jest właściwym słowem na określenie tego stanu. To praca sama w sobie. Istnieją takie chwile, gdy wszystko się zatrzymuje, chwile trudne, lecz one mijają i życie rusza swoim rytmem. Kiedy natomiast zamiera inspiracja, to tak jakby przyszła śmierć.
Z jakimi autorami czuje się pan związany?
Jest kilku takich, chociaż to co piszę jest dalekie od ich twórczości: Argentyńczyk Jorge luis Borges, Amerykanin Henry Miller i poeta angielski William Blake. Mam wrażenie, że często zwracam się ku tym trzem pisarzom.
W pańskich książkach temat poszukiwania Boga pojawia się bardzo często. Podobno na początku było Słowo... Sądzi pan, że pisząc człowiek idzie do przodu na drodze duchowej?
Jestem przekonany, że tak się dzieje. Pisanie jest dla mnie swoistym objawieniem, które pozwala na lepsze zrozumienie siebie samego.
Czy traktuje pan pisanie jako pewien rodzaj ofiary?
Nie. Myślę, że chodzi tu raczej o wymianę. Nie o wymianę kapitalistyczną, w której coś dajemy, aby coś innego równie wartościowego otrzymać. To dzieje się w sferze misterium.
W "Alchemiku" pisze pan, że "Jeśli czegoś gorąco pragniesz, to cały Wszechświat sprzyja potajemnie twojemu pragnieniu". Ta myśl zrodziła się razem z "Alchemikiem", czy też zawsze panu towarzyszyła?
Ta idea jest obecna we wszystkich wielkich mitach, które widzą świat jako olbrzymie zwierciadło. Wszystko co nosimy w sobie: miłość, nadzieję, pragnienia odbijają się w zwierciadle wszechświata. Ale odbija się w nim również nasz negatywizm i tak powielony powoduje, że stajemy się jeszcze bardziej sfrustrowani i zgorzkniali. Wszechświat istnieje poza tym, co zwykliśmy nazywać moralnością. Wszechświat nie rozróżnia dobra i zła. Ta myśl pojawia się w wielu tekstach mitologicznych i religijnych. Spróbowałem wyrazić ją tym właśnie zdaniem. "Alchemik" ujawnia nam prawdy, które wydają nam się dobrze znane, ale o których zapominamy w życiu codziennym. Oto właściwa synteza książki i jej sukcesu! Nie wymyśliłem niczego nowego i wszystkie życiowe prawdy jakie "Alchemik" wnosi są nam doskonale znane. Książka pomaga nam je na nowo ożywić, budzi nas ze snu, w jakim trwamy po to, by pójść tropem Własnej Legendy.
"Alchemik" mówi o Podróży. Czy pana zdaniem jest to najlepsze narzędzie poznania?
To jest archetyp, którym ciągle się posługujemy. W podróży obserwujemy samych siebie, ponieważ jesteśmy inni niż zwykle: zmuszeni do mówienia obcym językiem, do życia w nowych miejscach, do psługiwania się obcą walutą, do odkrywania na nowo wartości rzeczy... Ale ta uważna obserwacja świata i siebie samych powinna mieć również miejsce w "podróży codziennej". Jesteśmy zbyt przyzwyczajeni do patrzenia jednakowo na dzień wczorajszy, jak i na ten co ma nadejść. Zapominamy o tym, że każdy dzień jest swoistym cudem. Pielgrzymka odgrywa doniosłą rolę prawie w każdym kraju i we wszelkich poszukiwaniach duchowych, ale nie należy zapominać, że ma ona miejsce również w zwykłym dniu każdego z nas. Wędrując, wpisujemy się jakby w ruch samej Ziemi. Myślę, że nawet całego kosmosu.
Skąd zainteresowanie alchemią?
Jeszcze z mojego pokolenia hippisów i szukania odpowiedzi na klasyczne pytania: "Po co tu jestem?" i "Dlaczego właśnie teraz?" Jak inni próbowałem wszystkiego: byłem najpierw u jezuitów, potem udałem się w podróż, stałem się buddystą, później ateistą, przynależałem do tajemnych stowarzyszeń... Ale pytania snuły się za mną niezaspokojone. Aż nagle w moim życiu pojawiła się alchemia i pomogła mi narzucić trochę dyscypliny w moich poszukiwaniach.
Pańska książka przepełniona jest symbolami alchemicznymi, alegoriami i metaforami. Stanowią one swoistą sieć powiązań, które odkrywamy często dopiero przy ponownej lekturze. Czy jest to pewien rodzaj strategii, czy rezultat zwykłego przypadku?
Chrystus powiedział, że królestwo niebieskie jest jak ma leńkie ziarno gorczycy, które siejemy w ziemi, i z którego wyrasta olbrzymia roślina, jakiej nawet nie podejrzewamy. Tak dzieje się i w życiu. Napisałem tę książkę w piętnaście dni, w sposób absolutnie spontaniczny.
Która scena w "Alchemiku" przysporzyła panu najwięcej kłopotu?
Wydawało mi się, że zapędziłem się w pułapkę, gdy chłopiec miał przemienić się w wiatr. To mogło przecież zniszczyć całą książkę, ale scena napisała się sama...
Czy teraz, poświęcając więcej czasu napisałby pan lepiej "Alchemika"?
Na pewno gorzej.
Czy istnieje jakiś szczególny powód, dla którego bohater książki jest Hiszpanem, a akcja toczy się w Afryce?
Tak, spisek świata. Hiszpania i Afryka dla brazylijskiego chłopca pozostaną zawsze w sferze marzeń. To tam zamieszkuje baśniowość i tajemnica. Z miejscami rodzinnymi pozostajemy w związku na tyle intymnym, że trudno jest o nich pisać.
W ilu krajach można czytać "Alchemika"?
W pięćdziesięciu sześciu.
Czy jest kraj, gdzie "Alchemik" nie odniósł sukcesu?
W Danii. Wciągu trzech miesięcy sprzedano zaledwie 288 egzemplarzy. Nie wiem dlaczego tak się dzieje. Będę chyba musiał pojechać tam i sam to odkryć.
Czy sukces męczy?
Sukces zmienia życie, choć są chwile, w których można czuć się zmęczonym. Sukces, to głównie spotkania z ludźmi, a one są największym cudem, jaki czyni dla nas życie.
Z Paulo Coelho rozmawiał Andrzej Kowalski